Wat kun je nu al doen om je goed voor te bereiden?

Via dit nieuwsbericht helpen we je graag met het voorbereiden op de landelijke wedstrijd met jouw klas. Tot we aftrappen op 3 november delen we een aantal nieuwsberichten met tips en tricks voor een goede start. Er hebben zich al meer dan 5000 klassen aangemeld, dus jullie hebben er weer zin in dit jaar! Het belooft weer een spannende editie te worden.

Wat kun je nu al doen om je goed voor te bereiden?

  • Zet de data van de landelijke wedstrijd in de agenda: 3 t/m 11 november 2022
  • Maak alvast je klas(sen) aan indien je dat nog niet hebt gedaan
    Het aanmaken van de klas(sen) is nodig om je te registreren voor de landelijke wedstrijd.
    » Maak hier je klas aan
  • Speel vanaf vandaag de DemoMissie
    Wil je MediaMasters eerst even uitproberen en kennismaken met het type vragen en de personages? Speel dan vanaf nu de DemoMissie!
    » Speel de DemoMissie
  • Verdien alvast de eerste bits en begin met een voorsprong tijdens de landelijke wedstrijd
    Ga vóór de start van MediaMasters een dag offline met de ‘Dagje Uit’ challenge van Myndr en verdien alvast bits voor MediaMasters. Zo krijgen jullie een streepje voor op andere klassen! De challenge van Myndr zorgt ervoor dat je bewuster omgaat met de balans tussen offline en online les.
    Hoe kun je deelnemen? Bestel via de website van Myndr het gratis werkboek met allerlei ludieke offline opdrachten, ter vervanging van de online lesmethodes. Durven jullie het aan? Een dag zonder mobieltjes, laptops, tablets én digibord?!
    » Werkboek aanvragen
  • Warm je klas op voor het verhaal van dit jaar: Search Masters – hét spannende spel over zoeken en gevonden worden 
    Vijf teams doen mee aan de wedstrijd waarin ze op zoek moeten naar een aantal verstopte sleutels. Het team dat als eerste de vijf sleutels vindt, heeft gewonnen. Maar er speelt nog iemand mee… Zal het de teams lukken uit handen te blijven van de Jager? Wie speelt er vals? En waar liggen die sleutels?In de spannende filmafleveringen spelen dit jaar zowel horende personages als een dove acteur, Kjell Verkaik. Zij laten zien dat mediawijsheid voor iedereen toegankelijk is. Kjell vertelt in een interview hoe hij het acteren voor MediaMasters ervaren heeft en geeft aan waarom hij een brug wil slaan tussen de horende en dove wereld. Benieuwd naar het interview? Lees het op de website van Kentalis.

Bekijk de spannende verhaaltrailer van dit jaar

Leuk om te weten

Aan welke competenties werken de leerlingen met MediaMasters?

MediaMasters biedt leerkrachten een laagdrempelige manier om in de klas met mediawijsheid aan de slag te gaan. Leerlingen bouwen basiskennis op over mediawijsheid aan de hand van het Mediawijsheid Competentiemodel. Door het spelen van de game bouwen leerlingen niet alleen basiskennis op over mediawijsheid maar komt spelenderwijs ook taalvaardigheid en basale rekenvaardigheid aan de orde. Hoe? Er zijn verschillende elementen tijdens het spelen van MediaMasters waar de SLO kerndoelen uit 2006 op het gebied van taalvaardigheid en de input uit curriculum.nu (NL1.1 t/m 6.1) bij aansluiten. Lees er meer over in PrimaOnderwijs: ‘De basis op orde’.

Nederlandse gebarentaal en audiodescriptieGebarentaal

MediaMasters is ook toegankelijk voor leerlingen met een visuele of auditieve beperking. De afleveringen zijn standaard voorzien van ondertiteling en daarnaast is het mogelijk om deze video’s met Nederlandse gebarentaal of audiodescriptie te bekijken. Klassen uit het speciaal (basis)onderwijs hebben een eigen eindklassement en maken kans op mooie prijzen.

» Meer informatie

Week van de MediawijsheidWeek van de Mediawijsheid: Like en Cancel

De Week van de Mediawijsheid (4 t/m 11 november 2022) heeft als thema ‘Like en Cancel’, en gaat over het stimuleren van sociaal gedrag online. Hoe denk jij dat we het online samen sociaal kunnen houden?

Tijdens de campagneweek worden door het hele land en digitaal activiteiten georganiseerd waaraan leerlingen, ouders en (onderwijs)professionals kunnen deelnemen. Ga jij ook aan de slag om jezelf of een ander mediawijzer te maken?

» Meer informatie over de campagne

Bekijk hier een overzicht van al het nieuws rondom MediaMasters en praat op sociale media mee via de hashtag #MediaMastersNL