Meest mediawijze brugklas komt uit borculo

De klas Bor1b2 van het Zone College uit Borculo mag zich vanaf vandaag de ‘Meest mediawijze brugklas van Nederland’ noemen. De klas streed samen met andere brugklassen uit het voortgezet onderwijs om de felbegeerde titel tijdens de landelijke wedstrijd van MediaMasters. MediaMasters is Nederlands grootste mediawijsheidproject voor groep 7 en 8 en is dit jaar voor het eerst ook beschikbaar gesteld aan de eerste klassen uit het voortgezet onderwijs.

Het voortgezet onderwijs is anders ingericht dan het primair onderwijs, daarom kregen de klassen een langere speeltijd. Van 8 november tot en met vrijdag 22 november maakten de klassen zowel in de klas als thuis mediawijze vragen en opdrachten. De klas uit Borculo heeft de meeste bits (punten) verdiend en heeft daarmee de spannende serious game als beste doorlopen. De klas wint naast de titel ‘Meest mediawijze brugklas van Nederland’ ook een workshop Beeldkraken in de klas.

Meeste mediawijze klas in het speciaal voortgezet onderwijs

MediaMasters werd ook gespeeld in het speciaal voortgezet onderwijs. Klas 2B van OPDC Zo Drenthe uit Emmen werd de winnaar van het klassement speciaal voortgezet onderwijs. De klas krijgt een Virtual reality les over sociale media aangeboden waarin ze leren bewuster om te gaan met met sociale media.

Speel verder en verbeter je mediarapport

Door het spelen van MediaMasters hebben de leerlingen een basiskennis opgebouwd over mediawijsheid. Tijdens het spelen van de game gingen zij aan de slag met onderwerpen zoals nepnieuws herkennen, grenzen bepalen in online gedrag, reclametechnieken doorzien en deden ze onderzoek naar nieuwe technologieën.

Het mediarapport dat je kunt inzien in de game, geeft inzicht in de sterke kanten van jouw klas op basis van jullie resultaten tijdens de Week van de Mediawijsheid én aan welke thema’s je nog extra aandacht zou kunnen besteden. Wil je de kennis op een bepaald vlak verbeteren of is er extra aandacht nodig voor een bepaald thema? Speel dan gedurende de rest van het schooljaar de Extra Missie die bij dat betreffende thema hoort.

Week van de Mediawijsheid

MediaMasters werd gespeeld tijdens de Week van de Mediawijsheid en is een initiatief van Netwerk Mediawijsheid. Het thema van dit jaar was: ‘Aan of uit?’. Tijdens de campagneweek riep Netwerk Mediawijsheid docenten, professionals, ouders, kinderen en jongeren op om zowel thuis, op het werk als in de klas samen in gesprek te gaan over ons online gedrag en mediawijze vaardigheden. In het land vonden rond de 200 activiteiten plaats voor jong en oud. Kijk voor meer informatie op weekvandemediawijsheid.nl.


Bekijk hier een overzicht van al het nieuws rondom MediaMasters en praat op sociale media mee via de hashtag #MediaMastersNL