WAT IS EEN FILTERBUBBEL?

Als je ouders op internet zoeken op het woord Egypte krijgen zij waarschijnlijk informatie over reizen naar Egypte. Bijvoorbeeld over hotels en vliegtickets.

Maar als jij zoekt op het woord Egypte herkent de zoekmachine dat je nog op school zit en krijg je waarschijnlijk informatie voor een werkstuk.

Dat noemen we de filterbubbel. De zoekmachine zoekt naar het beste antwoord op jouw zoekvraag, en laat andere informatie weg. Dit gebeurt ook op sociale media, zoals Instagram en YouTube. Je ziet daar vooral berichten die passen bij jouw interesses.

Is een filterbubbel handig of gevaarlijk? 

Allebei. Een filterbubbel is erg handig, maar het kan ook nadelen hebben.

Dankzij de filterbubbel hoef je op internet niet lang te zoeken naar het antwoord op jouw vraag. Want dat doet de zoekmachine al voor je. Handig dus!

Maar het heeft ook nadelen. Want als je je eigen mening wilt vormen, moet je alle kanten van een verhaal kennen. En door de filterbubbel lukt dat niet goed. Want je ziet vooral wat je al kent. En je hoort niet snel een mening die anders is dan jouw mening. Bovendien kan de bubbel het mis hebben, en jou dingen aanraden die helemaal niet bij je passen.

Hoe werkt een filterbubbel?

Een filterbubbel wordt gecreëerd door de bedrijven die zoekmachines, websites en sociale media maken. Daarvoor gebruiken zij cookies en algoritmes.

Cookies zijn kleine computerprogramma’s die onthouden waar jij op zoekt, wat jij hebt geliked, wat je online heb gekocht. Door al die informatie te onthouden, weten die bedrijven precies wat jij leuk vindt.

» Zo kun je zelf cookies aanpassen

 

Een algoritme gebruikt de cookies om te bepalen welke zoekresultaten en posts jij te zien krijgt. Hoe dat werkt, zie je in de video’s hiernaast.