Kerndoelen

Met MediaMasters werk je aan verschillende vaardigheden en competenties en bouwen leerlingen een basiskennis mediawijsheid en digitale geletterdheid op, aan de hand van het Mediawijsheid Competentiemodel en aan de hand van de domeinen voor digitale geletterdheid. Voor digitale geletterdheid bestaan er op dit moment kerndoelen binnen drie domeinen. 

Background shine
Media masters favicon

Door MediaMasters te spelen met je klas, behandel je inhouden die vallen onder de kerndoelen digitale geletterdheid. Ieder jaar worden er vijftien thema’s behandeld waarbij de inhouden van de verschillende kerndoelen in meer of mindere mate terugkomen. Het ene jaar krijgt programmeren meer aandacht, het andere jaar veiligheid en privacy en weer een ander jaar data en AI. Digitale geletterdheid zou, in de basis, het gehele schooljaar als doorlopende leerlijn (in verschillende vakken geïntegreerd) terug moeten komen. Om dit goed te doen is het belangrijk hier als school met het team een visie op te ontwikkelen en materialen en aanbieders te kiezen die daarbij passen. MediaMasters probeert hierin mede te voorzien door in de ThemaMissies, via MediaMasters Extra en mailings, verschillende aanbieders en materialen een podium te geven.

Wil je precies weten aan welke kerndoelen je met MediaMasters 2025 werkt? Download in Mijn MediaMasters bij Instructies het pdf MediaMasters en kerndoelen DG 2025. Let op: inloggen is nodig. 

 

De drie domeinen en kerndoelen PO zijn volgens SLO als volgt:

Praktische kennis & vaardigheden – Kundig

A. Digitale systemen – De leerling zet digitale systemen functioneel in

B. Digitale media en informatie – De leerling navigeert doelgericht in het digitale media- en informatielandschap voor het verwerven en verwerken van informatie

C. Data – De leerling verkent het gebruik van data en dataverwerking

D. Artificiële intelligentie (AI) – De leerling verkent AI

Ontwerpen en maken – Creatief

A. Creëren met digitale technologie – De leerling gebruikt passende werkwijzen bij het creëren en gebruiken van verschillende typen digitale producten

B. Programmeren – De leerling programmeert een computerprogramma met behulp van computationele denkstrategieën

De gedigitaliseerde wereld – Kritisch

A. Veiligheid en privacy – De leerling gaat veilig om met digitale systemen, data en de privacy van zichzelf en anderen

B. Digitale technologie, jezelf en de ander – De leerling maakt weloverwogen keuzes in het gebruik van digitale technologie en digitale media
C. Digitale technologie, samenleving en wereld – De leerling verkent hoe digitale technologie, digitale media en de samenleving elkaar wederzijds beïnvloeden

 

-Digitale systemen

-Digitale media en informatie

-Veiligheid en privacy

-Creëren met digitale technologie 

-Digitale technologie, jezelf en de ander

-Digitale technologie, samenleving en wereld

-Digitale systemen

-Digitale media en informatie

-Veiligheid en privacy

-Artificiële intelligentie (AI)

-Creëren met digitale technologie 

-Programmeren

-Digitale media en informatie

-Data

-Creëren met digitale technologie 

-Digitale media en informatie

-Data

-Artificiële intelligentie (AI)

-Creëren met digitale technologie 

-Programmeren

In 2018 is door SLO een kader gemaakt voor het onderwijsveld om het leergebied digitale geletterdheid inzichtelijk maken. Dit geeft inhoudslijnen met aanbodsdoelen waar aan je in het onderwijs kunt werken bij de vier domeinen. Hieronder vind je, per onderdeel van digitale geletterdheid, een overzicht aan welke aanbodsdoelen je werkt door MediaMasters te spelen.

MEDIAWIJSHEID COMPETENTIEMODEL

Het Mediawijsheid Competentiemodel 2021 biedt acht mediawijsheidcompetenties en tien gebieden waarbinnen Nederlanders tastbare resultaten kunnen boeken met hun mediagebruik. De inhoud van MediaMasters is gebaseerd op dit model.