Curriculum

Met MediaMasters werk je aan verschillende vaardigheden en competenties en bouwen leerlingen een basiskennis mediawijsheid en digitale geletterdheid op, aan de hand van het Mediawijsheid Competentiemodel en aan de hand van de domeinen voor digitale geletterdheid. Voor digitale geletterdheid bestaan er op dit moment conceptkerndoelen binnen drie nieuwe domeinen. Deze conceptkerndoelen worden het komende jaar beproefd in het onderwijsveld, daarna aangepast waar nodig en daarna wettelijk vastgesteld zodat digitale geletterdheid verplicht wordt in het onderwijs.

Background shine
Media masters favicon

Door MediaMasters te spelen met je klas, behandel je inhouden die vallen onder de conceptkerndoelen digitale geletterdheid. Ieder jaar worden er vijftien thema’s behandeld waarbij de inhouden van de verschillende conceptkerndoelen in meer of mindere mate terugkomen. Het ene jaar krijgt programmeren meer aandacht, het andere jaar veiligheid en privacy en weer een ander jaar digitale technologie, de samenleving en de wereld. Digitale geletterdheid zou, in de basis, het gehele schooljaar als doorlopende leerlijn in verschillende vakken geïntegreerd terug moeten komen. Om dit goed te doen is het belangrijk hier als school met het team een visie op te ontwikkelen en (eventueel) ook andere materialen en aanbieders te kiezen die daarbij passen. MediaMasters probeert hierin mede te voorzien door in de ThemaMissies, via MediaMasters Extra en mailings, verschillende aanbieders en materialen een podium te geven.

 

De drie nieuwe domeinen en conceptkerndoelen PO zijn volgens SLO als volgt:

A. Praktische kennis & vaardigheden

1 Digitale systemen

2 Digitale media en informatie

3 Veiligheid en privacy

4 Data

5 Artificiële intelligentie (AI)

B. Ontwerpen en maken

6 Creëren met digitale technologie
7 Programmeren 

C. Wisselwerking tussen digitale technologie, digitale media, de mens en de samenleving

8 Digitale technologie, jezelf en de ander
9 Digitale technologie, de samenleving en de wereld 

 

1. Digitale systemen

2. Digitale media en informatie

3. Veiligheid en privacy

6. Creëren met digitale technologie

8. Digitale technologie, jezelf en de ander

9. Digitale technologie, de samenleving en de wereld

1. Digitale systemen

2. Digitale media en informatie

3. Veiligheid en privacy

5. Artificiële intelligentie (AI)

6. Creëren met digitale technologie

7. Programmeren

2. Digitale media en informatie

4. Data

6. Creëren met digitale technologie

2. Digitale media en informatie

4. Data

5. Artificiële intelligentie (AI)

6. Creëren met digitale technologie

7. Programmeren

In 2018 is door SLO een kader gemaakt voor het onderwijsveld om het leergebied digitale geletterdheid inzichtelijk maken. Dit geeft inhoudslijnen met aanbodsdoelen waar aan je in het onderwijs kunt werken bij de vier domeinen. Hieronder vind je, per onderdeel van digitale geletterdheid, een overzicht aan welke aanbodsdoelen je werkt door MediaMasters te spelen.

MEDIAWIJSHEID COMPETENTIEMODEL

Het Mediawijsheid Competentiemodel 2021 biedt acht mediawijsheidcompetenties en tien gebieden waarbinnen Nederlanders tastbare resultaten kunnen boeken met hun mediagebruik. De inhoud van MediaMasters is gebaseerd op dit model.