MediaMasters 2025 is gestart!
Ruim 270.000 leerlingen strijden mee om titel ‘Meest mediawijze klas van Nederland’
Vandaag is MediaMasters gestart, een gratis serious game voor groep 5/6, 7/8 en het gespecialiseerd onderwijs, met deelname van meer dan 12.000 klassen. Dit jaar doen ruim 270.000 leerlingen mee – een recordaantal. Dit is een ongekend aantal deelnemers voor een activiteit buiten het reguliere curriculum. Tijdens de game leren leerlingen over zowel de kansen als de risico’s van media. Bovendien maken ze kans op de prestigieuze titel ‘Meest mediawijze klas van Nederland’. Om MediaMasters succesvol te voltooien, moeten de leerlingen samenwerken en hun mediavaardigheden laten zien. MediaMasters is een initiatief van Netwerk Mediawijsheid en biedt scholen een laagdrempelige manier om digitale geletterdheid in de klas te integreren.
“We zijn ontzettend blij met de enorme opkomst van scholen dit jaar,” aldus Sarah Hijmans van MediaMasters. “Dit recordaantal deelnemers benadrukt hoe belangrijk het is om leerlingen te begeleiden in de digitale wereld. En met de nieuwe kerndoelen burgerschap en digitale geletterdheid is de urgentie van de onderwerpen die we in MediaMasters behandelen alleen maar groter geworden. Mediawijsheid als vaardigheid is onmisbaar en het is geweldig dat scholen de verantwoordelijkheid serieus nemen om kinderen hier al vanaf jonge leeftijd bewust van te maken.”
Het verhaal van dit jaar
Dit jaar draait het verhaal van MediaMasters om Zoey en haar grootvader, die helemaal in de ban is van het populaire virtual reality-spel Medoria. Hij praat zelfs niet meer met haar of haar ouders. Om toch met haar grootvader te kunnen communiceren, besluit Zoey hem in het spel op te zoeken. Hier ontdekt ze dat haar opa’s personage misschien wel is ontvoerd. Ze besluit samen met haar ouders haar opa te gaan redden. Maar dat wordt nog een flinke uitdaging, want ze weten alle drie totaal niet hoe het spel werkt. Om opa te bevrijden, moeten ze in elke missie een robotvijand – een zogeheten Media-Minion – verslaan. Daarvoor hebben ze de hulp van de MediaMasters in de klas hard nodig. Door samen opdrachten te voltooien, verdienen de leerlingen belangrijke objecten, zoals een spamfilter of een virusscanner, die helpen om verder te komen in het spel.
Zoals altijd is het verhaal van MediaMasters spannend, grappig en vol kleurrijke personages, zowel in de echte wereld als in de gamewereld. De centrale boodschap (en de moraal van het verhaal) is: help elkaar en onthoud dat te veel schermtijd ten koste kan gaan van echt contact met anderen.
Leerlingen volbrengen in de klas en thuis verschillende MediaMissies. Door het spelen van de game bouwen leerlingen basiskennis op over digitale geletterdheid terwijl spelenderwijs ook taalvaardigheid, burgerschap en basale rekenvaardigheden aan de orde komen. Door de vragen correct te beantwoorden, kunnen leerlingen bits (punten) verzamelen. De klassen die de meeste bits verzamelen, winnen mooie prijzen en mogen zich de meest mediawijze klas van Nederland noemen. Aan het einde van de Week van de Mediawijsheid ontvangt elke leerling bovendien een MediaMasters-certificaat van deelname.
Week van de Mediawijsheid 2025: Goed en gezond schermgebruik
MediaMasters is onderdeel van de Week van de Mediawijsheid (7 t/m 14 november). Tijdens deze week worden er door het hele land en online activiteiten georganiseerd waar leerlingen, ouders en (onderwijs)professionals aan deel kunnen nemen. Ook is er een speciale inspiratiepagina voor het onderwijs met tips en materialen voor in de klas.
Wil je nog meedoen aan MediaMasters? Dat kan! Maak dan hier je klas aan.