Aan de slag met de ThemaMissie Sociale media & WhatsApp
Even een filmpje op TikTok zetten of een appje versturen: sociale media zijn overal! Uit recent onderzoek van het NOS Jeugdjournaal noemt ruim de helft van de ondervraagde kinderen van 9 t/m 13 jaar zichzelf (in meer of mindere mate) verslaafd aan hun mobiele telefoon. Hoe gaan jullie daar in de klas mee om? Wat zeg je wel of niet in de groepsapp? Of wat bespreek je liever offline met elkaar? Hieronder geven we je tips en materialen om aan de slag te gaan met onder andere de ThemaMissie Sociale media & WhatsApp. Doe inspiratie op en maak dit onderwerp bespreekbaar in de klas.
ThemaMissie: Sociale media & WhatsApp
Wat weten jullie al over sociale media? Hoe ga je online met elkaar om? En wat doe je als je online ruzie krijgt? Sociale media zijn leuk, maar kunnen ook minder leuke kanten hebben. Tijdens deze ThemaMissie kunnen leerlingen individueel aan de slag met dit thema. Ze starten met het bekijken van een video en beantwoorden daarna vier vragen. Als laatste gaan ze aan de slag met een beeldopdracht.
Hoe ga je online met elkaar om? Welke verantwoordelijkheid heb je zelf in wat je online wel of niet doet? Waar liggen de grenzen van online gedrag? Lees hier informatie en tips rondom online omgangsvormen. Laat je inspireren en neem het mee in je gesprek met leerlingen over dit thema.
Door het spelen van dit spel creëer je bewustzijn bij leerlingen dat de persoon aan de andere kant van een WhatsApp-gesprek ook iemand met gevoelens is, en geen ‘koud apparaat’. Offline zeg je misschien andere dingen tegen elkaar dan online en bepaalde emoties kunnen anders overkomen.
Wil je graag samen met de hele klas in gesprek over sociale media? Ga dan aan de slag met het Klassengesprek. Aan de hand van beeldmateriaal en stellingen ontdek je hoe je leerlingen denken over dit thema.
Een visie op ict kan niet zonder een sociale media-beleid. Daar horen afspraken over digitale omgangsvormen bij. Tussen leerlingen, tussen leraren en leerlingen, en tussen medewerkers en ouders. Maar hoe geeft een school daar in de praktijk betekenis aan? De ‘5 poortwachters’ kunnen helpen.
Hoeveel gegevens hebben sociale media-bedrijven over jou?
Sociale media-bedrijven bewaren bepaalde gegevens van jou en je leerlingen zonder dat jullie het waarschijnlijk door hebben. Danny van NOS Mashup vroeg samen met vloggers Jiami Jongejan en Zoey Ivory hun sociale media-data op bij negen bedrijven. Benieuwd?
De les WhatsHappy daagt leerlingen uit om met elkaar afspraken te maken over online omgangsvormen. De les richt zich specifiek op WhatsApp, maar kan in een klassikale discussie breder worden getrokken. Zo kan WhatsHappy ook ingezet worden om de omgangsvormen op fora, websites en andere apps te bespreken.
Online Masters is een (gratis) lesprogramma over de digitale wereld, voor onder andere de bovenbouw van het basisonderwijs. In de les (a)Sociaal? staat de rol van groepsdruk en sociale media op het on- en offline leven centraal.